zaterdag 11 december 2010

veel volk

Ik arriveerde vandaag in Medellin en het is haast een cultuurshock tegenover bogota! Het is hier enorm rustig en groen en proper en dat maakt me verward. Was ik toch nog maar een nachtje langer in Bogota gebleven. Ik hou wel van de drukte. En de mensen in de hostel waren awesome. Eentje wou graag de ondergrondse zoutcathedraal gaan bezoeken een paar dorpen verder. Dat is niet zo evident als het lijkt want het duurt al ongeveer 45minuten met de transmillenio om uit bogota tot de bustermenal te komen. Die transmillenio is trouwens een grappige bedoeling. Ze planden om een metro te maken in Bogota maar dat bleek om een of andere reden niet te gaan, dus hebben ze de metro´s vervangen door bussen die op dezelfde manier werken met een eigen rijlaan en een vaste prijs. Je koopt je ticketjes op voorhand, gaat door de draaiwieltjes en wacht dan tot de bus komt en de schuifdeuren opengaan op de daarvoor voorziene plaatsen. Absurd maar slim!
We vertrokken naar de zoutmijnen met z'n zevenen van de hostel en hadden zo onze eigen goedkope tour. De zoutmijnen waren welliswaar erg nieuw en niet meer in gebruik en de cathedraal was een replica van de ingestortte, Het was dus meer bedoeld als een soort attractiepark, wegens enkel voor (voornamelijk colomiaanse) toeristische doeleinden. Maar ondanks dit was het nog steeds erg indrukwekkend. Ik moest meteen denken aan de mijnen van Mora in lord of the rings.
Wat ik nu wel al heb geleerd op mijn 10urige busrit is dat Colombianen ongelooflijk, maar echt ongelooflijk vriendelijk zijn! In de terminal was er direct een meisje dat met mij haar engels wou oefenen (zij sprak engels en ik spaans) en die meteen moeite deed om haar plaats te ruilen zodat ze naast mij kon zitten. De vrouw met wie ze ruilde bood meteen aan om bij haar vthuis in Medellin te overnachten toen ze hoorde dat ik er geen familie had (ja, ik vind het ook een gekke denkwijze) en het meisje hoopte ook dat ik haar familie een uur buiten de stad zou nkomen opzoeken. Ik heb de verzoeken afgeslagen, hoewel het misschien een betere keuze was want in mijn hostel nu zitten enkel australiers met katers.
Maar vhet wordt vast wel leuk.
En Botero is een geweldige kunstenaar! Allemaal opzoeken die handel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten