maandag 9 oktober 2017

Colombia 2: Bogotá

Het is ongeveer 8jaar geleden dat ik in Bogotá aankwam. Toen was ik alleen en erg onzeker over wat ik zou tegenkomen. Ik heb het land toen helemaal omarmd, ook Bogotá, de hoofdstad die velen niet kan bekoren. Ik ben hier nu terug, met Thomas, en zie nog steeds de charmes van de stad, maar ook weer de chaos en de verdeeldheid.

Vrijdagavond laat kwamen we aan in La Candelaria, de historische buurt van Bogotá, waar onze hostel ligt. Er zijn hier kleine straatjes met koloniale huisjes in vele kleuren, veel muurschilderingen en veel universiteiten. Hierdoor werden we op vrijdagavond overrompeld door studenten in de straten, op de pleinen en in de bars. Allemaal stoere jongens en meisjes met lere jassen en zware schoenen.

De volgende ochtend namen we deel aan een "free walking tour". De gids gaf ons wat historische achtergrond over de vele problemen die het land doorgaat/ging en de bevolking die graag strijd tegen ongerechtigheid. 's Middags vonden we onszelf in een rijkere buurt, de zona T, waar een rijk (en duur) uitgaansleven is. Het publiek hier is meer after work. Na een wandeling en wat koffie/aperitief bevonden we ons in een "traditioneel Colombiaans restaurant" (volgens de locals). Wat ooit begon als iets met 7 tafels, is nu een restaurant van 5 verdiepingen met meerdere podia, entertainment aan tafel, dansvloeren, cocktails en vlees waar wel 3000 man binnen kan! We aten er lekkere steak, vergaapten ons aan alles wat er gebeurde en eindigden zelfs op de dansvloer met wat eerste salsapogingen, tot onze jetlag ons het niet meer toeliet (lees: heel vroeg!) Voor wie geïnteresseerd is: "Andres carne de res" biedde al dit entertainment.

Vandaag, zondag, wilden we gaan wandelen in de natuur maar "het pad was afgesloten door de politie want er was een boom omgevallen". We wandelden dan maar de stad weer in, wat een erg chique buurt bleek te zijn met goede restaurants en zelfs een mini hippe farmers market. We dronken uitstekende espresso en wandelden verder richting overdekte markt. Tot we ons opeens in zo'n groezelige buurt bevonden met afval en daklozen dat we snel in een taxi zijn gesprongen. De markt stelde ook niet veel voor en we verbaasden ons erover dat de reisgidsen niets zeiden over de trieste (onveilige) omgeving van de markt. Hup, wij terug een taxi in om ons daar weg te brengen om wederom ergens gezellig uit te stappen, in Macarena, vanwaar we terug konden wandelen naar Candelaria tussen grote massa's wandelaars en fietsers die de grote straten mogen overnemen op autovrije zondag; élke zondag! Helaas vonden we na een bezoek aan het fantastische museo Botero, dat er op zondagavond geen kat meer te zien is en alle restaurants die open zijn, leeg. Dus nu ligt Thomas al te knorren terwijl ik dit schrijf op de kamer. Morgen nog een laatste dag Bogotá en dan gaan we naar de natste plaats ter wereld!