vrijdag 4 januari 2013

Laos

Om de grens naar Laos over te steken moesten ik en Johanna om 8u in de ochtend een bus nemen naar Stung Treng, want dat was de laatste, om dan aldaar 7u te wachten op de enige bus naar de grens. Fantastische planning kan ik toch wel zeggen. Toen we aankwamen aan de Mekong werden we direct afgeript door de boottaxi's: Het is donker dus kost het 3euro ipv 1! Een prima eerste indruk van Laos met andere woorden. Op het eiland zochten we een bungalow/basic bamboe hut met bed en vroeg naar bed. Het eiland is prachtig! We wandelden de 24ste naar een verbonden eiland door brug alwaar een preachtige waterval te bezichtigen was. Deze was niets zoals enige andere die ik al zag. Het leek wel het wilde westen in Amerika ( of toch wat ik me er bij voorstel). Die avond was het kerst en ik had geluk. We hadden op ons eiland Don Det al heel wat oude bekenden tegengekomen om mee te vieren. Met het Vlaamse koppel Stijn en Sarah die ik in Costa Rica had leren kennen, nog een antwerps koppel, 2 finnen en 2 polen dronken we een hoop pintjes en genoten van een niet erg kersts diner! Erg gezellig. Toen we na het sluiten van de bars ( ja, dat is officieel 23u30) naar het strand gingen waar iedereen dan samenhokt kwam ik zowaar nog 2 belgen tegen! Absurd!
Na nog een dag genieten van de Mekongrivier en zijn vele eilanden was het tijd om te vertrekken. Ik zou alleen naar het niet zo interessante Savannahket gaan om de lange reis naar het noorden op te breken. Om 6 uur in de vooravond diende ik daar aan te komen. Niet zo dus. De derde bus alleen deed er zes uur over om ons misschien 200 km verder te brengen. We stopten zo'n 5 keer onderweg om in het totaal iets van een 100 levende varkens en 4 geiten op te pikken. De helft ging in het bagageruim onder de bus en de rest in manden en zakken op het dak. De geiten werden gewon aan een koord op het dak gebonden. Een ware streling voor oren en neus kan ik je vertellen. 100 schreeuwende varkens. Uiteindelijk kwam ik in Savannahket aan om 23u. Nieuw probleem: alles was toe! Gelukkig was ik weer niet alleen. Er was 1 meisje die ook van de bus was gestapt. Het enige dat nog open was in deze stad was een nogal fancy hotel. Een kamer met twee bedden was 16 euro. Dat is Meer dan het dubbel dan wat ik normaal betaal. Maar stiekem was het ook wel fijn. Een dikke matras, goeie douche, zachte handdoek... Ik bezocht in de stad een religieus festival met een kermis errond en het nogal primitieve dinosaurusmuseum. De kermis was heel oldschool met ballonnen prikken, ballen gooien en een paar schietkramen en waarzeggers. Ze konden geen engels dus ik weet niet hoe mijn toekomst eruit ziet.
Pas op de volgende bestemming was ik eindelijk alleen. Ik ging Kong Lo Cave bezoeken en verbleef daarvoor in Kong Lo Village in een homestay. Het was lekker rustig in het dorp waar de vrouwen hun eigen stof spinnen en rokken weven, de kinderen spelen en honden en kippen rondlopen door en tussen de huizen, de vrouwen zich wassen in de rivier en mensen werken op hun velden, omringt door limestonebergen. Om 9u ging ik slapen en om half 6 werd ik wakker van de hanen en kinderen. Heerlijk. Ook de grot was indrukwekkend. enkel door te gaan per boot.
Na twee dagen eindelijk op mijn eentje te hebben doorgebracht was ik helemaal klaar voor nieuwjaar in Vientiane, de hoofdstad. Ik had een recommendation voor een hostel en ontmoette snel een leuke bende Australische jongens en Nederlandse meisjes. Het werd niet enkel groot feest met nieuwjaar maar ook de dagen errond! Het nationale bier, Beerlao, gaf een groot feest met enkel bier, haha. En de hostel organiseerde een gratis bbq. Nice! Na een paar dagen plezier was het tijd om te vertrekken en het deed een beetje pijn want ondertussen voelde het alsof ik iedereen kende en ik heel wat nieuwe vrienden moest achterlaten. Maar enkele van hun zijn nog bij mij, nu in Van Vieng, een used-to-be partyplace. Na vele dodelijke ongelukken met dronken toeristen die gingen "tuben" in de rivier waarlangs vee bars waren die gratis shots uitdeelden, hebben ze nu alle bars gesloten. Tubing kan je wel nog doen, maar nu verantwoordelijk. Geen probleem voor mij want de omgeving is prachtig! Nu ga ik genieten van een mangoshake en de zonsondergang. Cheers!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten