vrijdag 18 januari 2013

bowlen en zweven

Eerlijk? Tuben in Van Vieng  is vandaag de dag weinig indrukwekkend. Het landschap vanop de rivier tussen de bergen is prachtig maar de trage stroming zorgt voor weinig spanning. Ik denk toch dat ik meer plezier had beleefd in het oude -hoewel dodelijke- Van Vieng, hoewel het voor de lokale bevolking natuurlijk een hele verademing moet zijn om niet meer in een stad te wonen vol zatte toeristen in zwemkledij. Voor de buisiness is het dan weer minder goed want het lijkt overdag een beetje een spookstad. De meeste bars en hotels moeten nu knokken voor hun gasten.
Na een prachtige maar vreselijke fietstocht door de omgeving naar een grot en blue lagoon en een Korean Bbq hadden we het beste van het stadje wel gehad. (De fietstocht was vreselijk met name voor mijn kont. Je kan je er misschien iets bij vorstellen als ik zeg dat er een onderscheid werd gemaakt op de fietstocht tussen -dirtroad- en - better dirtroad- Auw.) We ondernamen een busrit van slechts 5u, waarna haast iedereen misselijk was van de vele haarspelbochten en putten in de weg. Maar na deze overwinning was de zege schoon: we kwamen terecht in Luang Prabang. Een echte Aziatische parel onder de steden met vele tempels, franse huizen, groen en bakkerijen. De stad is gelegen tussen de Mekong en een andere rivier waardoor je moi uitzicht hebt aan weerszijden en een prachtige zonsondergang kan beleven vanop de berg in het midden van de oude stad.
Ons groepje was na de busrit nog gegroeid. We waren nu met 8 mensen op stap. Ik kan je wel zeggen, voor mij is dat te veel. Je moet alles overleggen en heel veel wachten, dus besloot ik er regelmatig alleen op uit te trekken. koffietje drinken, tempel bezoeken, fresh springrolls eten op straat, het leven moet niet moeilijk zijn. De eerste avond gingen we wel met zijn allen op stap want het was Lenny haar verjaardag. Helaas sluiten in Laos overal om 23u30 alle bars. Alles is vanaf dat uur toe behalve - wait for it- de bowlingalley! Wij dus met zijn alle gaan bowlen voor haar 34ste verjaardag! Vast niet wat ze zich had voorgesteld maar het was erg leuk. Later die week ben ik er nog een keer beland, dit keer voor Anka's verjaardag en toen zat het er echt stampvol. The place to be! Deze must-do was dus al achter de rug. Ik maakte nog een boottocht op de Mekong naar een grot, deed mee aan een vroege jogaclass ( Ik was minder slecht dan ik had gevreesd) en stond met de meiden + Toby op om 5u in de ochtend om de monniken hun ronde te zien doen voor aalmoezen. Locals stellen zich dan op op de stoep met sticky rice, koekjes en crackers om uit te delen aan de monniken die zo hun eten verkrijgen.
We hingen in het totaal 5 dagen rond in de stad. Toen werden we allemaal opgesplitst. Silke ging op trektocht, Maaike en Angela naar het Noorden, Toby naar huis en Anka naar Thailand. Ik en Lenny gingen natuurlijk naar de beste plek. Wij hadden ons ingeschreven voor de Gibbon Experience. Dat houdt in dat je 'leeft' als een aap waarbij je trekt door de jungle, ziplined doorheen de bomen tussen de bergen en in een boomhut overnacht. We hadden maar geld voor 2 dagen maar het was een erg fijne ervaring. De boomhut was prachtig, de ziplines leuk en de vogels fladderden rond ons heen in ale mogelijke kleuren.
Onze volgende stap was weer eens een grensovergang. Ik en Lenny wachtten Maaike en Angela op om met zijn vieren Thailand binnen te gaan. Ik was al vergeten hoe veel moderner dat land is. En voller. De steden zijn veel minder mooi, maar de natuur is even prachtig en het eten top natuurlijk.
We kwamen aan in de stad Chang Rai vanwaar we een toer boekten om de omgeving te zien. Deze was een pak interessanter en minder toeristisch dan ik had verwacht! We begonnen met The Black House, een soort kunstenaarshuis die zich had uitgeleefd met beenderen en houtsculpturen. Ook de tweede stop, de witte tempel, was zoals geen enkele andere. Het leek wel een tempel uit Disneyland. Lekker kitsch en glitterend. We bezochten enkele dorpen en een waterval en probeerden te ontcijferen wat onze enthousiaste gids ons in zijn gebroken engels probeerde uit te leggen. Een prima dag. Nu ben ik al weer een stap verder, in het aangename en populaire Chang Mai. Een kookcursus staat alvast op het programma. Verder zal ik Pai bezoeken en dan moet ik weer naar Bangkok om mijn visum voor de Filipijnen te regelen. Grappig genoeg heeft Lenny een vlucht op dezelfde dag als ik dus zullen we noord Thailand verder samen bereizen. Goed gezelschap dus het wordt veel plezier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten