vrijdag 14 december 2012

Even op adem komen

Cambodja gaat voor mij als een trein. Zo'n twee dagen per plek, volgestouwd met bezoeken aan tempels, busreizen, sociale verbroedering en nog veel meer. In Phnom Penh deden we niets dan rondlopen en bezichtigen, 's avonds wat pintjes drinken en 's ochtends weer vroeg uit bed voor een drukke dag. Na een rit van de hoofdstad naar Batambang (6u) werden we aan de bushalte overrompelt door tuktukchauffeurs. 1 gelukkige beloofde ons naar het hotel te brengen voor 50 dollarcent. Hij wist natuurlijk al dat hij ons een toer voor de volgende dag ging verkopen, maar wij nog niet. Helaas was er geen weerstaan aan deze super lieve 23jarige Cambodjaan. Na kort overleg besloten we vanwege zijn vriendelijkheid en goede engels in te gaan op zijn aanbod. Voor 6USD elk zou hij ons een volledige dag mee op sleeptouw nemen naar de highlights uit de omgeving en ons de nodige informatie verschaffen.De volgende dag bleek een perfecte. Eerst gingen we naar een dwaas klinkende bamboetrein maar dit was super leuk! Het is gewoon een bamboe vlot op rails met een motor en sjeest razendsnel als een rollercoaster naar het 1ste station. De hobbelige rails werden ons aangeprezen als "free massage". Trouwens ongelooflijk wat je hier allemaal gratis kan krijgen in zuidoost-Azie. Eerder werd me al "gratis zwemmen" beloofd (in een waterval) en heel veel "gratis wifi" en veel andere onzin die me nu niet te binnen schiet. Maar de bamboetrein overtrof dus onze verwachtingen.
Erna beklommen we een berg naar een 11de eeuwse tempel -wellicht een mooi voorsmaakje voor Ankor Wat- en een Killing Cave waar de beenderen zijn verzameld van nog meer slachtoffers van het Khmer Rouge regime. Deze ook op een berg. Hierna besefte ik dat ik dringend weer aan mijn conditie moet gaan werken.
De avond voor onze dagtrip waren we met ons gat in de boter gevallen. We passeerden een gezellig restaurantje en de eigenaar kwam vol enthousiasme naar ons toe. Gratis eten en drinken voor iedereen want we zijn vandaag opengegaan! We aten fantastische curry en dronken zowaar champagne! Het enige wat deze sympathieke duitsers verwachtte was een mooie tip voor zijn keukenpersoneel. Het werd een bijzonder gezellige avond met felle discussies over het ontstaan van de mensheid, haha.
Tussendoor geniet ik erg van de landschappen. Cambodja is erg plat maar erg mooi met vele groene rijstvelden met palmbomen ertussen en de simpele hutten van de toch erg arme bevolking. Wat die bevolking betreft hoop ik dat mijn verwachtingen kloppen en dat de toekomst er beter uit zal zien. Van wat ik hoor zijn de scholen nu behoorlijk goed, maar de meeste volwassen lijken me niet al te snugger. Ook dit is niet hun fout maar die van de Khmer Rouge die iedereen met enige vorm van educatie en diens kinderen vermoordden omdat ze een bedreiging konden vormen voor de Khmers voortbestaan.Wat dan weer wel fijn is is hoe vriendelijk iedereen is en dat ze je niet allemaal in het zak willen zetten zoals de Vietnamezen. Maar ondanks deze natuurlijke schoonheid moet ik ook vaststellen dat er niet bijzonder veel te zien is. Ankor Wat is natuurlijk de grote toeristische trekpleister en voor de rest is het zoeken naar plaatsen om te bezichtigen. Zo is bijvoorbeeld Sihanoukville enkel goed om te feesten. En Kep enkel bekend om er van zeevruchten te smullen. Trekpleisters kunnen bijvoorbeeld een zoveelste Big Buddha op een berg zijn. Misschien ben ik al te verwent. Maar de sfeer is nog steeds fantastisch, het weer warm, het uitzicht mooi en het gezelschap goed!
Enfin, vandaag besloten ik en Soraya (de 2 laatst overgeblevenen van onze Kampotbende) helemaal niets te doen. 3uur koffiesippen, Achterstallige dingen opzoeken op de computer en onbekende vruchten proberen staan op het programma. Heerlijk.

1 opmerking: