vrijdag 14 september 2012

Java -> Bali

Jogjakarta, 4a.m. We moeten opstaan voor onze 'sunset tour' naar Borobudum. Een busje komt ons oppikken aan het hotel en brengt ons bij een grote Buddhistische tempel bij prachtig ochtendlicht. We lopen netjes met de richting van de klok mee zoals het hoort. ' s Middags zijn we op zoek gegaan naar een adresje dat we hadden gekregen voor een massage door blinden. Twee erg lieve blinde dames gaven ons een heilzame full body massage voor ongeveer 3 euro. Goed dus dat Rebecca de moed niet verloor tijdens de haast onmogelijke zoektocht naar het naam en bordloze gebouwtje! Later hadden we dan weer streetfood delight met fantastische gefrituurde pakketjes van zoal rijst, lente ui of banaan. Goe en vettig! Bij het schaduwpoppentheater in het museum 's avonds hielden we helaas amper onze ogen open vanwege de vroege ochtenden. Van een jetlag is er weliswaar haast geen sprake. Ondertussen zijn we al een paar dagen in Bali en dat doet deugd. De afstanden zijn hier veeeeel kleiner en het verkeer minder druk. Om van Jogja naar de vulkaan van Bromo te gaan hebben we zo'n 12u op de bus gezeten! Toen we aankwamen in Yoschi's Hotel was het al pikdonker. Om 3u 's ochtends moesten we al weer uit ons bed om tot de vulkaan te wandelen. De sterrenhemel was stralend en de tocht 2uur omhoog en erg stijl. Toen ik en Rebecca aankwamen bij het maanachtige grijze aslandschap rond de vulkaan begon het stilaan licht te worden. Net voor ons arriveerde een hele groep Indonesische toeristen op de brommer met wie ik uiteraard allemaal op de foto moest. Zelfs op de uberstijle trap bedekt met een dikke laag wegschuivende as wouden ze een foto met mij en mijn rode kop. Op de top waren erg weinig blanken, maar 2 van hen waren Gentenaren! Op de weg terug naar beneden konden we voor het eerst de omgeving zien van waar we waren! Hier in de bergen waren dennen en relatief frisse lucht (elke brommer die passeert verstoort dit aanzienlijk). Om 11a.m. vertrokken we weer met de bus richting Bali. Dit duurde weeral veel langer dan verwacht. Na een hevige discussie en erg veel verwarring bij toeristen en localen kregen we dan toch het vervoer van de ferry naar binnenland Bali zonder extra kosten. Communicatie was erg moeilijk die avond. We kwamen weer erg laat aan, dit keer in Lovina, Bali zodat we konden opstaan aan de kust. De zee was hier weliswaar geen groot succes, maar dat was eerder een geluk want we reizen onder hoog tempo! Becca zou liefst nog naar alle grote eilanden willen in deze ene reis! :) We zien wel hoe ver we geraken. Vooral de trip naar het Indonesische deel van Borneo wordt nog een huzarenstukje!
Dus. Diezelfde ochtend nog zijn we achterop twee gasten hun brommer gestapt met onze rugzak tussen hun benen naar Munduk, een plaatsje in de bergen, op aanraden van 2 nederlandse meisjes. In Munduk is er een zeer gevarieerde plantengroei. Cacao, mango's, bananan, koffie,... maar vooral: kruidnagel! Duizenden bomen met kruidnagels en plukkende mannen erin! Het is blijkbaar hun exportproduct. De rijst en koffie houden de Indonesiers voor zichzelf. Ze eten hier dan ook zelden eten met kruidnagel. Wel een dessert van zwarte rijst met palmsuiker en kokos. Lekker! Vandaag wouden we terug een brommer charteren richting rijstvelden die genominneerd zijn voor Unesco, maar deze keer ging het vervoer zoeken lang niet zo goed. Uiteindelijk hebben we een lift gevonden naar een plaats in de buurt van de rijstvelden, maar daar zaten we muurvast. We werden dus genoodzaakt rechtstreeks met onze dikke backpack naar Ubud te gaan. Het is hier nog steeds midden Bali en erg populair voor toeristen. We hebben al wat geshopt ('t was soms moeilijk voor mij :)) en veel apen en tempels gezien. Maar we doen wel goede slaapdeals heb ik de indruk want we krijgen steeds een veel goedkopere kamer als we het vragen in een deftig hotel, gewoon omdat de badkamer buiten is of het geen terras heeft. Met 2 zijn we voor 12euro per nacht, onbijt en welkomstdrink inclusief,  gesteld.
Morgen volgt alweer een drukke dag. Ik hoop dat we op Lombok even gaan uitblazen. Maar het is erg mooi en de mensen zijn echt erg vriendelijk. Ik voel me overal bijzonder op mijn gemak.
Er is al zo veel gepasseerd omdat het allemaal zo snel gaat dat ik al geen tijd meer vind voor de details :)